Gezond blijven in vijf stappen

Van lijden naar leiden

Ziek zijn is heel vervelend. Zelfs een 'licht griepje' kan je al aardig ontregelen. Heel makkelijk is dan medicijn te nemen of gewoon doorgaan met je daagse activiteiten. Onderdrukken en negeren. Maar is dat dan de juiste manier om je klachten serieus te nemen? Op de korte termijn misschien wel, maar wat doet het met je vitaliteit op de lange duur?

Wat kunnen we zelf doen om gezond te blijven? Hoe kunnen we onze vitalitaal-vermogen versterken? Wat is de boodschap uit de klachten die je ervaart? Wat zijn aspecten die een positieve invloed hebben op onze kwaliteit van leven? Hoe kunnen we lijden omzetten naar leiden?

Primair draait het om goed in contact te zijn met ons lichaam en geest. Goed te luisteren naar de sensaties, gevoelens, emoties en gedachten die er altijd zijn. In balans zijn, je balans vinden. Evenwicht tussen ratio en gevoel. Harmonie in je hoofd en lijf.

Schijf van Vijf
Schijf van Vijf

Geen sinecure. Toch is er al heel veel beschikbaar waar je uit kunt putten. Je zult alleen zelf de regie over je gezondheid moeten nemen. Welke vijf aspecten versterken je vitaliteit, bekrachtigen je levenskracht?

Reguliere gezondheidszorg

Nederland heeft een goed functionerend systeem om herleidbare (geestelijke) aandoeningen, fracturen, en kwetsuren op te lossen. Raadpleeg een (huis)arts om gericht advies in te winnen.

TIPS: Neemt je arts voldoende tijd voor je? Luistert je arts echt naar je? Hoe sta je tegenover medicijngebruik? Heb je echt vertrouwen in je arts?

Voeding

Voedsel en drinken zijn belangrijk. Over voeding is veel van doen. Ongelofelijk veel tegenstrijdige berichten. Voeding is niet alleen functioneel, het is ook genot en genieten. Raadpleeg een voedingsdeskundige om gericht advies in te winnen.

TIPS: Hoeveel suiker gebruik je per dag?  Drink je voldoende water? Welke 'Light' producten gebruik je? Wat is je alcohol gebruik?

Beweging

Net zo onbetwist als voeding, beweging is noodzakelijk voor een gezond lichaam en geest. Beweging kan een uitdaging zijn in ons zittende leven. Net zo goed als door lichamelijke of geestelijke klachten bewegen moeilijk wordt. Raadpleeg een bewegingsdeskundige om gericht advies in te winnen.

TIPS: Beweeg je 30 minuten per dag? Hoeveel zit je op een dag? Is je beweging aangepast aan je lichaam? Hoe vaak laat je bewust de auto staan?

Mentale vitaliteit

 Onze mentale levenskracht is van cruciaal belang om goed te kunnen functioneren. Het zorgt voor de goede balans tussen ons denken, willen, en voelen. Het is onze drijvende kracht als mens. Verstoring ervan kan ernstige gevolgen hebben. Raadpleeg een coach of therapeut om gericht advies in te winnen.

TIPS:  Ben je een positief of negatief gestemd persoon? Vier je je successen? Hoe ga je om met tegenslag? Welke deprimerende gedachten heb je soms?

Bewustwording

Het proces van leren wat je gedachten, gevoelens, behoeften, en verlangens zijn. Los van oordelen en kwalificaties. Onderscheidt maken welke gedachten van jou en van anderen zijn. Als een getuige ervaren wat je gevoelens en lichaamssensaties zijn. Erkenning geven aan je behoeften en verlangens. Bewustwording is de regisseur van je levenskracht, je vitaliteit. Raadpleeg een coach of therapeut om gericht advies in te winnen.

TIPS: Hoe vaak per dag besteed je aandacht aan jezelf? Kun je nu je voeten voelen? Waar voel je je onderdeel van? Hoe goed ken je jezelf?

 

Interesse?

Schijf van Vijf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *